Pociťujete, že maso obtížně trávíte? Nebo máte etický problém s jeho konzumací? Rádi byste jej vypustili z jídelníčku, ale nechcete se ochudit o klasické recepty a o důležité bílkoviny? Níže uvádím výčet nejběžnějších polotovarů, které se nutričně blíží masu a nabízejí úpravu na podobné způsoby. Chuťově se mezi sebou liší, ale to je individuální záležitost.

Robi maso

– Prodává se v nejrůznějších podobách – jako oválky, plátky, nudličky, sekaná nebo třeba i jako pomazánka a jiná hotová jídla (čína, karbanátky)
– Složení: voda, směs rostlinných bílkovin, červená řepa, sůl, přírodní barvivo: HEM – 3595 – 30.4.04 – 11597. Rostlinné bílkoviny jsou dílem pšeničného a dílem rýžového původu, tedy na rozdíl od sojového masa neobsahuje Robi luštěniny. Výrobek je bez cholesterolu.
– Vizuálně, konzistenčně i chuťově velmi podobné masu. Navíc v několika chuťových variantách (gril, hlíva, bylinky). Lze upravovat stejně jako maso, nebo lze konzumovat za studena.
– Více zde: http://www.robi.cz/home/cojetorobi

Klaso

– Opět v nejrůznějších podobách: řízky, řízky obalované a smažené, plátky, závitky, kostky, sekaná, paštiky, klobása, prejt,..
– Složení: voda, rostlinné bílkoviny (pšeničný lepek), lněné semínko, sůl, koření. Bez cholesterolu.
– Více na http://www.klaso.cz/

Seitan

– Nejedná se o obchodní název, ale o rostlinnou bílkovinu v podobě pšeničného lepku. Ten byl zpracován tak, aby se oddělil od škrobu. Tím se již netráví ve střevech, kde tento proces probíhá velmi obtížně, ale převážně v žaludku. V takovéto podobě je velmi výživný a snadno stravitelný.
– Lze ho snadno vyrobit také doma (návod např. zde).
– Může být v jakékoliv podobě a tvaru, lze jej smažit, péct, dusit,…. stejně jako maso. Přebírá chuť podle pokrmu. Výtečně se hodí např. do guláše místo kližky. Prodává se také v hotových polotovarech, jako je obalovaný řízek apod.

Tempeh

– Tempeh je produkt ze sojových bobů přetvořených fermentací bakterií kmene Aspergillus oryzae nebo Rhizopus oligosporus, které boby prorostou a spojí je bělavým povlakem. Takovýto produkt se dále upravuje smažením, uzením apod. Takto lze již konzumovat za studena i dále upravovat.
– Říká se mu také Javanské maso.
– Obsahuje velké procento proteinů, navíc s kompletním aminokyselinovým složením.
– Může působit jako alergen na některé citlivější jedince.
– Důležitá je fermentace – ta rozkládá antinutrienty sóji, jako fytoestrogeny (látky napodobující funkčně estrogeny), fytáty (látky snižující vstřebávání minerálů) a goitrogeny (= strumigeny, látky zhoršující funkci štítné žlázy).
– Pozor!: ač se běžně věří, že tempeh je dobrým zdrojem vitamínu B12, nebylo toto spolehlivě prokázáno. Předpokládá se, že se jedná o analogy, které však neplní funkci skutečného vitamínu B12. Proto je nutné u veganů tento vytamín suplementovat!

Tofu

– Tofu je v podstatě rostlinný sýr, který se vyrábí srážením sojového mléka nerostným syřidlem (např. solí Nigari).
– Prodává se jako čistě přírodní, nebo různě ochucené (s bylinkami, mořskými řasami aj.), uzené apod.
– Má schopnost přejímat chutě hlavního jídla.
– Vyznačuje se vysokým obsahem bílkovin s kompletním složením všech esenciálních aminokyselin.
– Lze upravovat jako maso, nebo lze použít i syrové.
– S jistou šikovností jej lze vyrobit také doma (návod).
– Je lehce stravitelné, neobsahuje navíc žádný cholesterol.
– Sója v tofu není fermentovaná, nedoporučuje se proto konzumovat tofu v příliš velkém množství.

Extrudované sojové kostky

– Svého času velmi oblíbená náhrada masa. Extrudací dochází k vysušení produktu a k minimalizaci obsahu antinutrientů.
– Přesto to není forma zpracování sóji, jakou by znali její konzumenti v zemi původu této plodiny. Spolu se sojovým mlékem a boby se považuje za nejméně vhodnou formu pro konzumaci.
– Lze je sehnat také v podobě nugetek nebo granulátu. Při přípravě je důležité dobré ochucení – kostky samy o sobě jsou nevalné chuti.

Goody Foody

– Jde o bezmasý výrobek, který svou chutí a strukturou, která je k nerozeznání od masa, představuje jedinečný výrobek na českém trhu.
– Je přirozeně bez cholesterolu.
– Lze jej sehnat v různých formách (steak, řízek, medailonky,..) a s různými příchutěmi (kuřecí, hovězí) – již není potřeba dochucovat!
– Složení: rostlinné bílkoviny (sójová, pšeničná), ryžová mouka, rostlinná vláknina, sójová mouka, pšeničný škrob, vaječný bílek, syrovátka sušená, voda, rostlinný olej, laktóza, jedlá sůl, kvasnicový extrakt, sladový výtěžek, kvasný ocet líhový, aroma, česnek sušený, zázvor sušený, pepř.
– Není vhodné pro vegany – přípravek je vegetariánský.
– Více zde: http://www.goodyfoody.sk/cz/

Šmakoun

– Šmakoun je plnohodnotná potravina s vysokým obsahem kvalitní živočišné bílkoviny, bez tuků, cholesterolu, lepku, s minimem sacharidů a s nízkou energií.
– Lze jej tepelně zpracovávat – zapékat, restovat, dusit, vařit.
– Je vhodný pro diabetiky i celiaky.
– Vyrábí se z čistého vaječného bílku jeho tepelnou úpravou bez chemických látek a konzervantů.
– Existuje ve více formách (plátky, karbanátky, párky, krémy) a ve více příchutích, vč. sladké (hlíva, mexiko, uzený, meruňka, švestka,…).
– Není vhodný pro vegany – přípravek je vegetariánský!
– Více na http://www.smakoun.eu/

Kalma – Fit řízek, ďobáčky, pečená sojová sekaná VegaVital, zeleninový karbanátek, sojové párky

– Pod tímto názvem se prodávají různé produkty, jako řízek, sekaná, karbanátky, párky, nebo třeba svačinka ze sojového masa zvaná Ďobáčky.
– Lehce stravitelný řízek výborné chuti, s vysokým obsahem bílkovin a omega-3 mastných kyselin
– Složení: soja, rostlinný olej, vaječný bílek (stabilizátor: laktát sodný, laktát draselný, octan sodný, guar guma, xantan), mouka pšeničná, strouhanka pšeničná, směs koření, sůl.
– Pečená sekaná, vhodná k teplé i studené kuchyni
– Složení: soja, voda, pasterizovaný vaječný bílek (stabilizátory: laktát sodný, laktát draselný, octany sodné,cukr, guar guma, xanthan), sušená cibule, částečně ztužené rostlinné tuky a rostl. oleje (konzervant: sorban draselný, regulátory kyselosti: kyselina citrónová, aroma, barvivo: betakaroten), česnek, instantní rýžová mouka, bramborový škrob, směs koření, mořská sůl.
– Vhodné pro diabetiky, celiaky. Není vhodné pro vegany! Soja je v nefermentované podobě.
– Více na http://www.kalma.cz/alternativy-masa/

Quorn

– Produkt oblíbený a rozšířený (prozatím) zejména v Anglii a Irsku.
– Chutí a texturou podobný masu.
– Tyto produkty obsahují mykoprotein z houby Fusarium venenatum (Srpovnička), který prochází fermentací. Kultura je následně usušena a smíchána s vaječným proteinem albuminem, poté lisována do různých podob.
– Quorn obsahuje všechny pro člověka esenciální aminokyseliny.
– Neobsahuje cholesterol.
– Není vhodný pro vegany! Vejce pocházejí ze slepic z venkovních výběhů a Quorn tak dostalo pečeť kvality od Britské vegetariánské společnosti. Quorn však již vyvíjí také veganskou řadu.
– K dostání jako surovina i jako hotový produkt – škála produktů je velmi pestrá – viz http://www.quorn.co.uk/food/

V případě použití informací z článku uveďte, prosím, odkaz na tyto stránky. Děkuji.